Festivaller tiyatroya hayat katar

13.2.2014

 “Yaşasın Tatil Yaşasın Tiyatro” sloganıyla Ataşehirli çocuklarla buluşan 4. Uluslararası Ataşehir Çocuk Tiyatroları Festivali, “Türkiye’de ve Dünya’da Çocuk Tiyatrosu” ile “Dünya’da ve Türkiye’de Pantomim” isimli önemli bir panele ev sahipliği yaptı.



Ataşehir Belediyesi Cemal Süreya Etkinlik Salonu’nda gerçekleşen ve panelin ilk oturumu olan “Türkiye’de ve Dünya’da Çocuk Tiyatrosu” nun konuşmacıları arasında Prof. Dr. Hasan Erkek (Eskişehir Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı Bölüm Başkanı, Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği Başkanı), Prof. Dr. Stelian Stancu (Romanya), Dersu Yavuz Altun (Tiyatro Yeniden, Yazar ve Yönetmen), İnan Ambarkütük (Fabrika Sanatı, Yazar, Yönetmen, Oyuncu), Sebahattin Mutluer (Sarıyer Sanat Tiyatrosu Genel Sanat Yönetmeni) bulundu.

Panelin moderatörlüğünü yapan Prof. Dr. Hasan Erkek panelin açılışında ilk olarak, çocuklara saygı duyulması ve onlara birey olarak davranılması gerektiğini söyledi. 4. Uluslararası Ataşehir Çocuk Tiyatroları Festivali ile diğer yapılan çocuk tiyatroları festivallerinin önemine değinen Hasan Erkek, “Bu festivaller sayesinde diğer ülkelerdeki oyunları izleme şansını yakalıyoruz. Karşılıklı bir paylaşım sağlanıyor” dedi. Konuşmasında çocuk tiyatrosunda ilk olarak Sovyet tiyatrosunun örnek alındığını, daha sonra tiyatronun kendi özgün halini kazandığını dile getiren Prof. Dr. Stelian Stancu, 1996 yılından itibaren her sene tiyatro gruplarıyla tiyatro festivallerine katıldıklarını söyledi. Stelian Stancu, “Festivaller bizim için önemli. Dünyaya açılıyoruz. 2006 yılından beri Türkiye’deki festivallere geliyoruz” dedi. Çocuk tiyatrosunun oyuncuların tercih ettiği bir alan olmadığına değinen Dersu Yavuz Altun, iyi eğitim alan oyuncuların eksikliğinin üretimin kalitesini düşürdüğünün altını çizdi. Dersu Yavuz Altun, “Tiyatronun ilk sorunu oyuncu eksikliği, ikincisi de maddi sıkıntılar. Anne ve babalar oyunlar konusunda seçici olmalılar. Çocuklarını nitelikli oyunlara götürmeliler” diye konuştu. Tiyatroda çocuğa sanat aşılandığını, o yüzden tiyatronun değerinin iyi anlaşılması gerektiğini belirten İnan Ambarkütük, “2 yaşındaki bir çocuğu sinemaya götüremezsiniz. Ama tiyatroya gidebilir” dedi. Türkiye’de tiyatro yapmanın bir mucize olduğunun altını çizen Ambarkütük, Kültür Bakanlığı’ndan dört yıldır destek aldığını fakat Bakanlık’tan bir kişinin bile sahnelediği oyunu seyretmediğine dikkat çekti.



“Dünya’da ve Türkiye’de Pantomim” “

Dünya’da ve Türkiye’de Pantomim” adlı ikinci oturumun konuşmacıları arasında ise Vecihi Ofluoğlu (İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Pantomim Sanat Dalı Kurucusu ve Bölüm Başkanı), Bülent Develi (Müjdat Gezen Sanat Merkezi ve Sadri Alışık Kültür Merkezi Pantomim Eğitmeni ve Oyuncusu), Mark Bogdan (Macaristan) ve Gergely Tacaks (Macaristan) yer aldı. Türkiye'de pantomim ile ilgili olarak ilk defa bir panelin yapıldığını belirten konuşmacılardan Vecihi Ofluoğlu, Türkiye'den örnekler vererek pantomim sanat dalının nasıl gelişip ilerlediğini; Bülent Develi ise, hayattan örnekler aktararak pantomimi anlattı. Mark Bogdan ve Gergely Takacs da kendi ülkelerinde pantomimin nasıl geliştiğini ve nasıl zorluklarla karşılaştıklarını dile getirdiler.